Sider

fredag den 20. januar 2012

Shuma har været "indlagt"

I løbet af de sidste 14 dage, synes jeg at Shuma har ændret adfærd.
Det startede i det små, med at hun sov mere end hun plejer, og jeg lagde ikke så meget i det, da hun næsten lige har været i løbetid.
Sidste onsdag, til træning, syntes jeg at hun blev hurtigere træt end normalt og pustede noget mere end hun plejer. Jeg lagde mærke til at hendes tunge var en smule blålig, men tænkte at det måske bare var lystet i hallen der gjorde det.
Onsdag i denne uge, var meget ligende sidste onsdag, dog syntes jeg at hun var mere forpustet end sidst, og tungen var igen blålig.
Jeg ringede til dyrlægen torsdag og de ville se hende med det samme fredag morgen.
Da vi ankom til dyrlægen, snakkede vi lidt frem og tilbage og der blev taget nogle test på hende, som viste at hendes kredsløb ikke fungerede som det skulle! Jeg fik af vide at de ville indlægge hende, indtil de havde fundet ud af, hvad der var med hende. Samtidigt fik jeg af vide at de ikke ville give hende noget beroligende eller ligende, i forbindelse med prøverne, da de simpelthen ikke turde, grundet hendes kredsløb!
De ville tage blodprøver og røntgenbillede af lunger og hjerte.
Jeg kørte hjem og kunne nu kun vente på at de ringede tilbage.
6 timer senere ringede dyrlægen og fortalte at Shumas hjerte var perfekt, lungerne super fine og blodprøverne var som de skulle være, så jeg kunne komme og hente hende, og så skulle vi lige snakke.
Jeg skyndte mig derhen og ventede spændt på hvad dyrlægen så havde at sige.
De var i tvivl om det er hjerte-lungeorm, og de ville ikke tage den risiko og vente de 3 dage prøverne tager, så hun røg på medicin med det samme. Fint tænkte jeg, så er det "bare" det!
Men nej! Dyrlægen spurgte ind til om jeg havde læste om de dødsfald der havde været i efteråret, formentlig årsag TBE! Ja det havde jeg da, og så løb det mig ellers koldt ned af ryggen! De havde en smule ondt i maven over Shuma, da mange af hendes symptomer var/er de samme som ved de døde hunde, men da de ikke havde fundet den endelige årsag til dødsfaldene, vidste de ikke hvad de skulle kigge efter, men havde kigget efter alle mulige ændringer i prøverne, dog uden at finde noget. Så for at være på forkant har Shuma også fået en antibiotikakur med hjem og skal til kontrol igen på fredag!
Pyhh det var ellers noget af en dag!
De ville dog egentlig ikke af med hende, da jeg kom derover, da hun havde været SÅ sød at have med at gøre. Det var da altid dejligt at få af vide, at ens hund opfører sig ordentlig når den er i byen uden mor :-)

1 kommentar:

  1. Ubehagelig oplevelse
    Jeg krydser fingre for din "gråmus" (sådan en har jeg også)

    SvarSlet