Sider

tirsdag den 17. november 2015

Læsehunden Shuma

Allerede i foråret fik jeg øjnene op for foreningen læsehunde. Jeg faldt pladask for konceptet og tænkte at det ville jeg være med til at udbrede i DK.
Jeg endte med at skrive afsluttende speciale omkring hundens indvirkning på børn, sammen med min gode veninde, på pædagogisk assistent uddannelsen og i den forbindelse var vi med en læsehund "på job". Her blev jeg endnu mere bidt af det og skyndte mig straks at skrive til foreningen, så Shuma og jeg kunne komme til optagelses prøve. Det var vi så i september og Shuma blev certificeret læsehund.
Men hvad er en læsehund så?
En læsehund fungerer som det fælles tredje. Shuma retter eller dømmer ikke barnet, hun tilbyder tværtimod ro, nærvær og det er med til at skabe tillid og tryghed. Hun lytter samtidigt og laver gerne et tricks, hvis stemningen bliver lidt trykket, så der igen bliver løsnet op. Barnet vil på den måde få en anderledes og forhåbentlig positiv læseoplevelse.
Det foregår på et bibliotek hvor der er lavet en speciel læsekrog, så der er ro omkring "teamet". Et forløb varer typisk 6 gange og bagefter får barnet et diplom med hjem.
Shuma og jeg er nu klar til at tage imod børn, som vil læse for Shuma. Jeg glæder mig utrolig meget og det er jeg sikker på at Shuma også gør. Om ikke andet, så til at spise en masse godbidder og lave en masse fjollede tricks.
En kæmpe tak til Butik Balou, som har været så søde at sponsorer et fint "eventyr" tæppe til Shuma!
Der kan læses mere omkring Shuma og jeg og generelt om foreningen læsehunde her
Shumas tørklæde og bagsiden af den fine folder
Den fine folder, hvor Horsens bibliotekets hunde er i
Shuma med hendes dejlige tæppe fra Butik Balou

1 kommentar: